Thursday 23 August 2012

HariRayaSiDia

#HariRaya

hari raye sume org gembira. sume beli baju baru. sume balik kampung. tapi tidak bagi si dia.
hari raye bg dirinya seperti hari biase. x de persiapan macm org lain. walhal jauh dalam sudut hati nya.
dia tersangat lah ingin menikmati hari raye seperti insan yang lain.

sperti tidak bkeluarga itulah yang selalu dia ungkapkan. ibunya jauh tanpa khabar berita. sedangkan diri nya sgt merindui ibunya. dia ingin bertemu ibu. dia ingin salam dan cium tgn ibunya di pagi raye. tapi sume tu hanya kemahuan yang susah tuk dia perolehi. dia cuba selindungkan kesdihan itu tapi aku tahu dia tidak gembira. untuk mendengar suara ibunya pon amatlah sukar tuk dia dapat. betapa sedih nya diri nya. hanya dia yang merasa

mungkin hari ni aku insan yang paling rapat dgn dirinya. segale kesdihan dapat aku rase. katenye di rumah dia seperti orang asing. hanya duduk teperap di dalam bilik. kakak adik nya jarang berborak dgn diri nya. kenape sampai jadi begitu. aku hanya mampu mendgr keluhan hati nya setiap hari. tapi aku suke mendgr tiap kali diri nya meluahkan perasaan. kerna saat itu aku kan lihat betapa hatinya yang sungguh terseksa itu bercerita.

sudah lebih kurang setahun aku bersama si dia.  dia memang seorang yang cekal menmpuhi semua dugaan ini. klu aku diletakkan di tempat nya. aku tak pasti kau bleh sekuat dia. bg dirinya 'kawan-kawan' yang sgt memahami dirinya. 'kawan-kawan' lagi penting umtuknya. ye aku paham nape dye berkata begitu.

sekarang dia hanya mngikutkan sja kata2 beradiknya. kerna dia tidak mahu btengkar. wlaupon sume tu adalah paksa rela. dgn masalah keluarga ditmbah lagi masalah kewangan. aku taw dia sudah tidak berdaya tapi dia tak punya sapa2.

aku harap hadirnya diri ku dapat mngubat kesdihan nya itu. walaupon sedikit walaupon seketika.
dan aku harap dia ingat tika permulaan pkenalan dulu aku pernah kata padanya 'aku kan cuba ubah hidupnya' agar dia tidak lagi seperti dulu. moga dirinya kan jadi insan yang berjaya dan bahagia.

p/s: A akusygkau


No comments:

Post a Comment