Friday, 7 September 2012

DahMacamKitaYangPendatang

tengok kanan tengok kiri..
agak terkawal agak aman..
tapi kekalkah sume itu..
dimanakah bangsa kite skarang ini
berpijak lagi kah di tanah melayu ini..
ops bkn Malaysia ini..
tpi adakah Malaysia itu Malaysia..
bandar bandar besar dipenuhi siapa sekarang ini..
pergi kluar lihat tiap minggu anda..
di bandaran siapa yang berkeliaran..
dari utara ke selatan...
stesen bas..lrt..
siapa berada di sana..
foreigner..pelancong..
pelancong ke??
indon..bangla..vietnam..myanmar..
pakistan..srilanka...
dimanakah kita....???
secara jujurnya kau pon risau tuk berjalan di bndar besar..
da mcm bkn malaysia...
ni satu malaysia ke..satu dunia...
nape byk sgt mereka..
bangkit melayu bangkit..
mereka sibuk mencari rezeki di tnh kite..
sedangkan ramai yang dari kita duk melanguk saje..
tanah kita..kita yang perlu majukan..
jangan kita ditindas..
jgn kita dibidas..
cukup lah dgn cina n india yang de..
nak tmbh lagi suku bangsa lain tu nape...
da la acah2 gengster je sume pendatang tu..
dngn yg rambut panjang..rock katenye..
yg da cam punk pon de..
hijabster sanggul tggi pon de...
yg bertepong gomak...
yg mngunyah sireh ke pe ntah...
merah abes mulut..
yg mngularkan bau bau an yg mnyenangkan sggt pon de..
risau risau risau..
takut2 la..klu dorg ni sume wat pkatan mngamuk..
pe jd kat kte sume..
tgk yang sudah sedia ade pon cukup...
cina...sume kaya..kdai handphone sume dorg punye...
india...kdai mamak sume dorg nye....bkak 24 jam..
melayu kat mane..??
kampung??
shopping kompleks??lepak??
atas jalan??rempit??
xkan nak biakan kampung tu jadi kampung selame nye..
bia name kampung..tapi kne maju..
bru de prubahan..
bkn perubahan yg xelok kte nak..
xpyh salahkan pemimpin sgt..
klu kita sendiri nak bernafas dlm negara sendiri pon kne kongsi ngn org asing..
bkn nak mngata ...
tapi tuk peringatan diri aku jugak kelak...

p/s: TanahTumpahDarahkuMalaysia...-orgmelayu.

No comments:

Post a Comment